04. Duur van het spel

4.1 Speeltijd

De duur van de wedstrijd is vier perioden van elk acht minuten werkelijk spel. De tijd begint wanneer een speler, bij het begin van elke periode, de bal aanraakt. Bij elk fluitsignaal voor een spelonderbreking zal de tijd worden gestopt, totdat de bal weer in het spel wordt gebracht doordat de bal de hand verlaat van de speler die de toegewezen worp neemt of totdat de bal wordt aangeraakt door een speler na een neutrale inworp. 

(KNZB: De speeltijden voor de Nederlandse competitie zijn vastgelegd in het competitiereglement) 

4.2 Pauzes

Er is een pauze van twee minuten tussen de eerste en tweede periode en tussen de derde en vierde periode en een pauze van drie minuten tussen de tweede en derde periode. De teams, inclusief de spelers, coaches en officials, wisselen van speelhelft voordat de derde periode begint. 

(KNZB: Voor wedstijden waarbij de speelduur van een periode minder dan acht minuten is, is de pauze tussen de tweede en derde periode twee minuten). 

4.3 World Aquatics wedstrijdresultaat

Elke World Aquatics waterpolowedstrijd moet aan het einde een winnaar hebben. Er vindt een strafworpenserie plaats om het resultaat te bepalen, zoals gespecificeerd in Bijlage 6 

4.4 Wedstrijd overspelen

Wanneer een wedstrijd (of een deel van een wedstrijd) moet worden overgespeeld, worden doelpunten, persoonlijke fouten en time-outs die zijn genoteerd in de tijd die moet worden overgespeeld, verwijderd van het wedstrijdformulier. Uitsluitingen voor gewelddadige acties, wangedrag en andere uitsluitingen met een rode kaart blijven gehandhaafd.